اخبار

آمار بالای بیکاران بویژه تحصیلکرده های دانشگاهی می تواند هم تهدید و هم فرصت برای کشور باشد

رئیس اتاق اصناف خرم آباد با توجه به نامگذاری سال جدید به نام «اقتصاد مقاومتی؛ تولید- اشتغال»گفت : معظم له، علاج وضع کنونی را در تقسیم کردن اقتصاد مقاومتی به نقاط کلیدی و مهم از جمله توجه به تولید داخلی و اشتغال دانستند.

آرش راشدی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اتاق اصناف ایران با بیان اینکه معضلاتی چون بیکاری و آسیب‌های اجتماعی ریشه در مشکلات اقتصادی دارد، افزود: آمار بالای بیکاران بویژه تحصیلکرده های دانشگاهی می تواند هم تهدید و هم فرصت برای کشور باشد و می توان از این سرمایه های عظیم برای تولید و اشتغال، برنامه ریزی و استفاده کرد.

وی تصریح کرد: نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری در شرایط فعلی کشور کاملا بجا و به موقع بوده و انتظار می رود مسئولان نیز برای تحقق اهداف سیاست های اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال همت کنند.

راشدی با توجه به پتانسیل های گردشگری استان لرستان و آمار بالای گردشگران این استان اظهار کرد: در سال جدید اقدام به ایجاد کارگاه های تولید مجموعه لرستان شناسی و برند سازی آن و همچنین برند سازی صنایع دستی و سوغات های مختلف خواهیم کرد که از جمله این کارگاه ها می توان به برندی بنام «یخدو» که معنی گنجه می دهد، اشاره کرد.

به گفته وی ، برند مذکور شامل مجموعه ای از سوغات لرستان و کتابچه لرستان شناسی است که در یک گنجه قرار داده شده و به طور میانگین موجب اشتغال زایی مستقیم برای ۲۲ نفر در هر واحد خواهد شد.

وی ادامه داد: شناسایی و احیای مشاغل در حال انقراض و تشویق استادکاران و همکاری با سازمان فنی و حرفه ای و اجرای طرح استاد شاگردی از دیگر برنامه های اتاق لرستان خواهد بود.

رئیس اتاق اصناف خرم آباد تصریح کرد: باید کار در کشور به عنوان یک ارزش، نهادینه و فرهنگسازی شود. متاسفانه اغلب فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به دنبال کارهای اداری و پشت میزنشینی هستند که این ضعف فرهنگی است. برای حل این مشکل باید به سمت تولید و کارآفرینی پیش رفت که نقش دانشگاه‌ها در تربیت نسل کارآفرین مهم و اثرگذار خواهد بود.

راشدی بر لزوم حمایت از بنگاه های خرد و واحدهای تولیدی کوچک تاکید کرد و افزود: برای حمایت از تولیدات داخلی باید از واردات کالاهایی که مشابه داخلی در کشور دارد، جلوگیری شود و استفاده از کالای داخلی به عنوان عرف و فرهنگ رایج در کشور تبدیل شود و بدانیم خرید هر کالای داخلی و یا صادرات هر کالای داخلی به منزله­ ایجاد اشتغال و درآمد ملی است.

وی گفت: رسانه ها با ایجاد ذهنیت مثبت با بهره گیری از شیوه های تبلیغی و اطلاع رسانی و شرکت های تولیدی با افزایش کیفیت کالاها و کاهش قیمت آنها نسبت به مشابه غیرایرانی می توانند مجموعه منسجمی را در جهت نهادینه کردن مصرف تولیدات داخلی در کشور به وجود آورند.

رئیس اتاق اصناف خرم آباد تعداد واحدهای صنفی تولیدی این شهر را ۲ هزار و ۱۲۳ واحد صنفی برشمرد و افزود: در خرم آباد ۷ هزار و ۴۴۰ واحد توزیعی و یک هزار و ۷۲۲ واحد خدماتی فعالیت دارند.